Supermiks




Her forleden var jeg på Harry-handel over grensen! En ting er prisforskjellen, men fy flate så mye bedre utvalg de har i matbutikken av god og spennende supermat. Jeg fant bla. Pauluns Supermix*, en miks av ris, linser, bokhvete som er en god siderett til en enkel middag. Miksen er helt uten sukker, konservering eller annen tilsatt stivelse. Siden jeg ikke rekker å reise like mye som vi spiser, har jeg laget opp mer av miksen selv og den ble like god. Jeg legger ris og grønne linser i vann i minst 3 timer, så drenerer jeg de godt før jeg sprer det utover noen bakebrett og setter til tørk i varmluftsovn på aller laveste varme noen timer, til de er helt tørre igjen. Dette gjør jeg for at de skal ha samme koketid som bokhvete, quinoa og frø i den ferdige miksen. Dessuten er det sunnere, du får ut endel stivelse som påvirker blodsukker og eventuelle giftrester i risen, og du har en ferdig miks til travle ukedager som er ferdig kokt på under 20 minutter, mens du steker eller koker noe annet ferskt ved siden av. Supermiksen er full av gode smaker så resten av middagen kan være ganske enkel. Jeg damper oftest bare litt fisk og noen grønnsaker ved siden av. En stekt kyllingfilet passer også godt.

Til 1 kg ferdig miks trenger du:

200 gram rød ris
200 gram brun naturris
200 gram grønne linser
170 gram rød og hvit quinoa
150 gram bokhvete
80 gram gresskarfrø

Kryddermiks:
1 ts havsalt
1 ts gurkemeie
1/2 ts chilipulver
1 ts løkpulver
1/2 ts hvitløksulver
2 ts oregano
2 ts basilikum 
1/2 ts kvernet pepper

Jeg regner ca 50 gram av miksen pr. porsjon, så 1 kg holder til 20 porsjoner. 

Etter bløtlegging og tørking av ris og grønne bønner blandes alt i en stor oppbevaringsboks eller pose.
Orker du ikke bløtlegge/tørke ris og linser kan du bare koke de direkte til bruk, men da må ris og grønne linser koke i 40 minutter og så tilsetter du resten av ingrediensene i miksen når det er ca. 15 minutter igjen av koketiden, for at ikke bokhvete, quinoa og frø skal kokes helt i stykker. 
Smelt litt (1-2 ss) smør/ghee eller varm litt god olivenolje, stek gjerne litt fersk finhakket hvitløk og gurkemeie myk og blank (hvis du har og har tid), hell i supermiksen, rør godt og hell over vann. La småkoke på lav varme i 15 minutter under lokk. Ta av fra varmen og la den stå å trekke vidre i 5 minutter.

Dosering til koking:

2 porsjoner 100 gram eller snaue 1,5 dl kokes i 2 dl vann 
4 porsjoner 200 gram eller snaue    3 dl kokes i 4 dl vann
6 porsjoner 300 gram eller snaue 4,5 dl kokes i 6 dl vann
8 porsjoner 400 gram eller snaue    6 dl kokes i 8 dl vann

*Dette er ikke et betalt innlegg, men jeg blir så glad hver gang jeg finner et ferdig produkt som ikke inneholder noe skjulte kjiipe ingredienser, at jeg gjerne deler det!!

Kommentarer

Printfriendly

Print Friendly and PDF

Translate